Telecomwet

Nieuwe telecomwet

Ingangsdatum nieuwe telecom-wet

Met ingang van 1 oktober 2016 is de telecomwet voor de zakelijke eindgebruiker aangepast. U kunt nu eenvoudiger wisselen van telecomaanbieder! Voor alle zakelijke eindgebruikers geldt namelijk dat als de initiële contracttermijn verstreken is er nog maar één maand opzegtermijn van toepassing is. Ook contracten die voor 1 oktober 2016 stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd maandelijks opzegbaar.

Voor consumenten was dit in 2011 al geregeld. Op initiatief van de Tweede Kamer is de wet gewijzigd om de bescherming uit te breiden van ‘consument’ naar ‘eindgebruiker’ zodat de zakelijke eindgebruiker nu ook binnen deze wet valt.

Aanleiding voor deze wetswijziging waren de vele klachten van mkb’ers die ACM ontving. Veel mkb’ers dachten dat zij contractvrij waren maar bleken stilzwijgend verlengd en kregen te maken met soms erg hoge afkoopsommen.

Een zakelijke eindgebruiker kan nu dus, na de initiële contractperiode, makkelijker wisselen van aanbieder.

Voorbeelden nieuwe-telecomwet

Voorbeeld:
Heeft u een contract dat initieel in is gegaan op 1 augustus 2012 en is deze met ingang van 1 augustus 2016 weer met een jaar verlengd?

Dit kan mag dus niet meer. Het kan uiteraard dat dit wel gebeurd is. Echter uw aanbieder mag u niet meer vast houden tot 1 augustus 2017. Uw aanbiedermag volgens de nieuwe telecomwet slechts één maand opzegtermijn aanhouden.

U heeft een nieuw contract dat is ingegaan op 15 december 2015 met de contractperiode voor 1 jaar en u wilt op 1 oktober 2016 opzeggen met de opzegtermijn van één maand.

Dit kan dus niet. U heeft een overeenkomst met uw aanbieder gesloten voor de periode van 1 jaar. Zij mogen u aan uw contract houden tot 15 december 2016. Na deze datum kunt u de overeenkomst met het aanhouden van één maand opzegtermijn beëindigen. Indien u deze opzegt op 15 november 2016 waarmee u zonder extra kosten of boete 15 december 2016 kunt overstappen.

Let er uiteraard wel op dat u tijdig alles in orde maakt met uw nieuwe aanbieder. Het is natuurlijk onwenselijk dat u zonder telefonie komt te zitten.

Libervoice biedt alle vrijheid van bellen.
4redenen-zekerheid
Vrijheid van keuze!

Op maat pakket
voor u samengesteld

4redenen-zekerheid
Vragen staat vrij!

Deskundige adviseurs
& 24/7 support

4redenen-zekerheid
Vrijheid en blijheid!

Service, kwaliteit &
persoonlijk aanpak

4redenen-zekerheid
Zorgenvrij!

Betrouwbaar
netwerk

De beste telefonie-ervaring, probeer het gratis uit! Bel mij voor de mogelijkheden.
× Hoe kan ik je helpen?